Hellas ljusakademi extraljus

Hellas ljusakademi extraljus Hellas ljusakademi extraljus

Kunskap och prestanda låter sig inte kopieras så lätt.

Det finns extraljus och det finns extraljus. Vid en första anblick kanske de ser ganska lika ut, men väl ute på vägarna är skillnaderna desto tydligare. Kunskap och prestanda låter sig helt enkelt inte kopieras så lätt. Ett bra extraljus ska tåla vattenstänk och vibrationer, stötar och skumpiga vägar, heta sommarköer och vinande snöstormar. Framför allt ska ett bra extraljus ge en optimal ljusbild, mil efter mil, år efter år. Först då är det ett extraljus som fungerar

Fjärrljus
Ger en ljusbild med samma karaktär som vanligt helljus, men med större bredd och längre räckvidd. Fjärrljus är den vanligaste typen av extraljus och passar dig som färdas på omväxlande typer av vägar.

Pencilbeamljus
Tack vare Hellas FF-teknik har pencilbeamstrålkastarna en bra bredd de första 200-300 meterna. Därefter smalnar ljuset av och blir mycket långtnående.

Dimljus
Dimljus är inte bara till för dimma. De är även utmärkta vid snöfall och kraftigt regn. Den speciella optiken ger ett brett och jämnt ljus på vägbanan, direkt framför bilen, med minsta möjliga egenbländning.

Runt eller fyrkantigt
En rund strålkastare ger alltid mer ljus än en rektangulär strålkastare med samma bredd, eftersom den rektangulära egentligen är en rund där man kapat bort över- och underdel. 

Lux
Lux
Lux är det värde som är mest intressant för att beskriva hur en strålkastare lyser. Värdet är avgörande för upplysningen av ett område och anger hur mycket ljus som når fram till en viss yta. Belysningsstyrkan uppgår till 1 lux när ett ljusflöde på 1 lumen jämnt belyser en yta på
1 m2. Så kallade isoluxdiagram/ljusdiagram används för att visa hur våra extraljus lyser.

Lumen

Lumen
Lumen anger den totala mängd ljus som en strålkastare avger i alla riktningar. Lumen tar inte hänsyn till i vilken riktning ljuset strålar vilket innebär att detta värde ofta är missvisande när det handlar om hur ett extraljus fungerar i praktiken.

Xenon
Xenonlampan kallas ibland även gasurladdningslampa. Xenonljus alstras av en ljusbåge i en glaskolv fylld med xenongas och ger ett mycket kraftigt ljus. Att tända ljusbågen kräver 25000 volt, men därefter förbrukar xenonlampan endast 35 watt. Trots det ger den cirka 2,5 gånger mer ljus än en 100 watts halogenlampa. Xenon ljusteknik ger ett dagljusliknande sken och är därför mer vilsamt för ögat än halogenljus och ger även en mer korrekt färgåtergivning.

Xenonkonvertering
Det är enlig lag inte tillåtet att konvertera eller bygga om en strålkastare avsedd för halogenglödlampa till xenon.

LED (lysdioder)
LED kan idag användas i alla ljusfunktioner på ett fordon. De har mycket lång livslängd, hög driftsäkerhet och är okänsliga för yttre påfrestningar som t.ex. vibrationer och är i och med detta underhållsfria. LED ljusteknik ger också en låg energiförbrukning, man får ut mycket ljus i förhållande till tillförd energi. Viktigt är dock att man har en inbyggd temperaturstyrning på LED och elektronik så att de inte blir överhettade. En överhettad LED tappar ljuseffekt och livslängden förkortas. Vita högeffekts LED som används i Hellas extraljus och arbetsbelysningar har också en färgtemperatur som ligger mycket nära dagsljus vilket gör att ljuset blir vilsamt för ögat och man blir inte lika trött.

Siktsträcka
Om du kör i 100 km/h avverkar du 28 meter per sekund. I den farten får du 3 sekunder extra på dig att reagera för varje 100 meter du förlänger sikten. I dessa sammanhang är tre sekunder mycket lång tid.

Välj rätt glödlampor
Hur bra strålkastare du än väljer – med en undermålig glödlampa kommer de inte till sin rätt. Satsa på glödlampor från någon av de kända tillverkarna, även om de kanske kostar några kronor mer. Och kom ihåg, Watt är inte ett mått på hur mycket ljus en lampa ger, utan endast ett mått på energiförbrukningen.

Blått glas
Ett blåtonat glas gör att strålkastaren ger ett vitare, mer dagsljusliknande ljus, vilket är mer vilsamt för ögat.

E-godkännande
På alla bilar, lastbilar och bussar tagna i trafik efter 2005-01-01 måste samtliga extraljus vara E-godkända. E-märke och godkännandenummer skall finnas angivet på strålkastaren. Alla våra extraljus, utom pencilbeamstrålkastarna och ett par modeller av Luminator Xenon, är E-godkända.

Referenstal
På alla helljusstrålkastare, dit även fjärrstrålkastare räknas, skall det på strålkastaren finnas angivet ett referenstal. I många länder har man en begränsning på hur stor summan av referenstalen på en bil får vara, det har vi inte i Sverige. Enkelt beskrivet så talar referenstalet om hur en strålkastare lyser. Med två likadana strålkastare har den med högst referenstal längre räckvidd men något smalare ljusbild. Tidigare har referenstal 37,5 varit det vanligast förekommande på fjärrstrålkastare i Sverige. Tack vare ändringar i ECE-reglementet är det nu möjligt att få strålkastare med referenstal 50 E-godkända. Oavsett referenstal så gäller dock fortfarande att en stor strålkastare ger en större ljusbild än en liten. Här hittar ni en översikt på hur våra extraljus lyser.

Sensorer
I dagens moderna bilar är det vanligt med olika typer av sensorer för t.ex. parkeringshjälp, farthållningssystem och autobroms. Kontrollera innan montering var de sitter så att extraljusen inte stör dessa.

Elektrisk inkoppling 
På fordon med avancerade CanBussystem kan en CanBus-adapter behövas för att få ut en analog helljussignal för att kunna styra ett extraljusrelä. Är du osäker på vad som gäller för någon speciell bil, kontrollera med din återförsäljare eller verkstad. Adaptern kompletteras med någon av våra ledningssatser.

Tester 
I Hellas laboratorier utförs noggranna och hårda kontroller för att se till att produkterna håller vad de lovar. I alla väder – bokstavligt talat. Här provar man bland annat att produkterna står emot vatten, stötar, vibrationer, kyla och värme. Korrosionstester är ett viktigt inslag, liksom hållbarhet i fästen. I testlaboratoriet gör man även datorsimuleringar av ljusbilden och även hur denna förändras vid olika väderlekar, så kallat dåligt-väder-tester.

Image puff

Ljusbilder extraljus

Hur fördelas ljuset på vägbanan?

Här hittar du vår översikt som hjälper dig hitta rätt ljusbild.

Ljusbilder Hella extraljus
Hella • 191 81 Sollentuna • Telefon: 08-92 30 00 • Kontakta oss
Kontakta oss
Namn
E-mail*
Meddelande
* Ett meddelande skickas även till din egen e-mail