Teknik för framtidens bilar
När Hella började sina första trevande experiment med lampor och tutor var cyklar och hästvagnar fortfarande de dominerande transportmedlen. Att bilen skulle gå från att vara en extravagant leksak för överklassen till att revolutionera världen var det inte många som förutsåg. Men det gjorde Hella. Redan 1899 öppnades den första fabriken för industriell tillverkning under dåvarande namnet Westfälische Metall- Industrie (WMI).
Framsynthet utöver det vanliga har, tillsammans med stark entreprenörsanda och ett passionerat förhållande till teknik, gjort att Hella alltid legat steget före. Företaget står inte bara för kvalitet och banbrytande teknik. Man har också varit den som drivit på utvecklingen, varit den som satt nya standarder för hela branschen. Inom xenonteknik är Hella idag marknadsledande i världen och man ligger även mycket långt fram när det gäller utveckling av dynamiska strål-
kastarsystem och ljussystem med LED (lysdioder). Förutom belysning är Hella även framstående inom termokontroll, bilelektriska komponenter och bilelektronik. Man har även börjat titta på belysning för andra användningsområden, till exempel gatubelysning med LED-teknik.
De bästa bilmärkena vill självklart arbeta med de bästa leverantörerna.
Tysk spetsteknologi i kombination med ett kundorienterat synsätt och förmågan att läsa av samhällsförändringar har genom åren lett till att många ledande biltillverkare valt Hella som samarbetspartner. För att ta några lysande exempel: Folkvagnsbubblans karaktäristiska, runda framlyktor, FF-teknologin (Free Form) 1988 och xenonljuset till Mercedes F100 1991. Alla är de resultatet av fruktsamma samarbeten där Hella bidragit med både stora idéer och kunskaper om de minsta detaljerna.
Medarbetare
Genom decennier har företaget byggt upp ett rykte om sig att anställa och vidareutbilda kvalificerad personal. Personalen har alltid varit företagets viktigaste kapital och det som gjort att Hella haft förmågan att möta nya krav från omvärlden.
Kärnan i Hellas personaltrupp utgörs av ingenjörer och forskare med spetskompetens inom produktutveckling, laboratorietester och tillverkningsprocesser, men designers och marknadsförare spelar en lika viktig roll i det ständigt pågående arbetet med att utveckla Hellas varumärke.
En av förklaringarna till den höga kompetensnivån är de work-shops där människor med skilda kompetenser möts över disciplingränserna. Hella har också en lång tradition av att delta i inhemska såväl som internationella branschsamarbeten och forskningskommittéer.
Idag, precis som den gång när företaget startades, handplockas personalen från hela Europa och även världen. Gemensamt för dem är att de alla har en stark passion för ljus- och elteknik för bilar.
Några milstolpar
- 1899 – industriell tillverkning av parafinlampor och biltutor startar i Lippstadt
- 1915 – rött bakljus och gult framljus introduceras
- 1929 – löpande-band-produktion startas i Lippstadt
- 1936 – WMI tecknar kontrakt med Ford avseende belysning till alla bilmodeller
- 1948 – VMI startar tillverkning av strålkastare och lyktor till Folkabubblan
- 1960 – Halogenlampor används för första gången i WMI:s lyktor
- 1974 – Det första justerbara ljuset börjar tillverkas av WMI
- 1986 – WMI döps om till Hella
- 1992 – Den första volymproduktionen xenonstrålkastare levereras till BMW
- 2003 – Hella introducerar världens första strålkastare med automatiskt och dynamiskt kurvljus
- 2009 – Hella lanserar världens första huvudstrålkastare med LED-teknik
- 2014 – Hella i samarbete med BMW och LG Chem tar framen OLED-prototyp för baklyktor med tredimensionella ljusfunktioner
- 2016 – MATRIX HD84 LED modulen för strålkastare introduceras av Hella med 84 individuella kontrollerbara pixlar
- 2017 – Nästa generation strålkastare Liquid Crystal HD teknologi med full adaptiv ljusdistribution i realtid
- 2022 – Hella blir en del av FORVIA-Faurecia – Fordonsindustrins 7:de största tillverkare av fordonsdelar
Hellas internationella hemsida: www.hella.com