Regler och lagar
ECE-R65, reglementet för ljus och montering
Varningsljus får endast användas på allmän väg om de uppfyller ECE-reglemente R65. ECE-R65 är den europeiska riktlinjen för varningsljus och anger ljusvärden, ljusfördelning, monterings-specifikationer osv.
Den stora E-märkningen, visar om varningsljuset uppfyller riktlinjerna i ECE-R65 och därmed har ett godkännande.
TA1/TA2
TA1 – denna märkning betyder att varningsljuset är gult och har en nivå på ljusstyrkan.
TA2 – denna märkning betyder att varningsljuset är gult och har två nivåer på ljusstyrkan, dag- och nattläge, där dagläget är något ljusstarkare.
ECE-R10, elektromagnetis kompabilitet (EMC)
Varningsljus med LED- eller xenonteknik kan generera störstrålning som påverkar fordonets elektroniksystem negativt. Hella utför tester enligt de lagstadgade kraven ECE-R10 men också enligt CISPR 25-standarden klass 5, som är den högsta avstörningsklassen, och säkerställer att radio och GPS inte påverkas. Alla lagstadgade standarder uppfylls med klass 3, vilket ger ett rimligt skydd i vanliga tillämpningar. Hellas varningsljus uppfyller minst klass 3, flertalet av dem även klass 5.
I vissa fall används även den lilla e-märkningen för att visa om varningsljuset uppfyller riktlinje ECE-R10 och därmed har ett godkännande.
Det är bara varningsljus som har både ECE-R65 och ECE-R10 som är tillåtna att använda på allmän väg.
ADR – transport av farligt gods
För att få monteras på fordon avsedda att transportera farligt gods på väg, järnväg och inrikes sjöfart måste varningsljusen vara godkända för detta vilket flertalet av Hellas modeller är. Förutsättning för godkännande: en skada på ljuskällan får inte leda till antändning av explosiva medier.